Každý z nás sa raz za čas stretne s pocitom prázdneho šatníka, v ktorom nám chýba oblečenie do práce, do mesta, na šport alebo len niečo, v čom sa chceme cítiť pohodlne. Keď sa pocit stretne s realitou, tak väčšinou nasleduje únavné a zdĺhavé prezeranie e-shopov, chodenie po obchodoch, skúšanie nového oblečenia a utrácanie ťažko zarobených peňazí na produkty, ktoré nám vo výsledku môžu ešte aj uškodiť.
Keďže tento pocit dobre poznám a stretol som sa aj s realitou, ktorá mi o nekvalitnom oblečení povedala svoje už niekoľko krát, tak som sa rozhodol, že pre Vás pripravím jednoduchý zoznam Slow Fashion značiek, teda tých, ktoré sa o to aspoň pokúšajú. Každá značka, ktorú Vám predstavím, dbá na kvalitu, zaujíma sa o výrobné procesy, dodržuje stanovené normy, ale hlavne, je lepšou alternatívou pre Vaše zdravie, aj pre budúcnosť Zeme.
Prosím berte to ako moje odporúčanie, s ktorým mám osobnú skúsenosť. Verím, že ako úvod do sveta Slow Fashion budú moje tipy užitočné. 🙂
Začneme dámskou kategóriou, kde si predstavíme značky vyrábajúce voľnočasové oblečenie, športové oblečenie, ale niektoré aj obuv.

Zdroj Foto: https://www.everlane.com
PRVOU ZNAČKOU JE EVERLANE! €
Jedná sa o americkú módnu značku, ktorá kladie dôraz na etiku, transparentnosť a udržateľnosť počas celej výroby až po distribúciu ku koncovému zákazníkovi. EVERLANE vyrába prevažne dámske aj pánske oblečenie, no medzi produkty zaradili aj obuv. Značkou EVERLANE sme sa inšpirovali aj my, a to transparentnosťou, kde sme sa rozhodli odhaliť výrobné náklady na bio bavlnené oblečenie, ktoré nájdete na našej stránke www.nuve.sk v časti OBCHOD.
Čo je pre EVERLANE charakteristické?
Minimalistický štýl – Dizajny sú jednoduché, nadčasové a dobre kombinovateľné, ideálne na vytvorenie kapsuľového šatníka.
Kvalita nad kvantitu – Preferujú prírodné a recyklované materiály najvyššej kvality.
Radikálna transparentnosť – Odhaľujú skutočné náklady na výrobu každého kusu oblečenia, zverejňujú marže, ktoré si účtujú a informujú o konkrétnych továrňach, kde sa oblečenie vyrába.

Zdroj Foto: https://jannjune.com
DRUHOU ZNAČKOU V PORADÍ JE JAN ‘N JUNE! €
Jedná sa o nemeckú módnu značku, ktorá sa špecializuje na výrobu dámskeho oblečenia. Založená bola v roku 2014 v Hamburgu dvoma kamarátkami Annou a Julianou. Značka vyrába udržateľnú módu z certifikovaných materiálov ako GOTS bavlna, tencel, recyklovaný polyester a iné. Rovnako ako EVERLANE, dbá aj značka JAN ‘N JUNE na transparentnosť, každý produkt má vlastný QR kód, ktorý umožňuje zákazníkom sledovať celý proces od materiálu až po výrobu.
Čo je pre JAN ‘N JUNE charakteristické?
Výroba v Európe – Odevy sa vyrábajú najmä v Poľsku a Portugalsku, za férových podmienok.
Minimalizmus – Ich dizajn je čistý, moderný a nadčasový s dôrazom na funkčnosť a kombinovateľnosť.
Certifikácie a etické štandardy – JAN ‘N JUNE je členom Fair Wear Foundation a mnohé ich produkty sú s certifikáciou GOTS alebo OEKO-TEX.

Zdroj Foto: https://www.thereformation.com
TREŤOU ZNAČKOU, DRAHŠOU, NO O TOM ZAUJÍMAVEJŠOU, JE REFORMATION! €€
Americká módna značka, založená v roku 2009 v Los Angeles, sa radí medzi lídra v oblasti udržateľnej módy. Založila ju Yael Aflalo, ktorá sa po negatívnych skúsenostiach s dopadmi módneho priemyslu na životné prostredie rozhodla vytvoriť značku, ktorá kombinuje štýlový dizajn s ekológiou a etickými princípmi.
Čo je pre REFORMATION charakteristické?
Udržateľnosť a materiály – Cieľom značky REFORMATION je do konca roka 2025 používať 100% recyklované, regeneratívne alebo obnoviteľné materiály.
Iniciatíva RefScale – Každý produkt má uvedený svoj environmentálny dopad (spotreba vody, emisie CO2) v porovnaní s priemerom v USA.
Obehovosť a recyklácia – Zákazníci môžu vrátiť svoje staré kúsky značky REFORMATION na recykláciu a získať kredit na ďalší nákup.
Klimatická neutralita – Od roku 2015 je značka certifikovane klimatický neutrálna a plánuje sa do konca roka 2025 stať klimaticky pozitívnou.
Prístup k živočíšnym materiálom – Značka používa niektoré živočíšne materiály ako vlna, kašmír alebo koža, avšak dbá na ich etický pôvod a certifikáciu.

Zdroj Foto: https://organicbasics.com
POSLEDNOU ZNAČKOU, TENTOKRÁT ŠPORTOVOU JE ORGANIC BASICS! €
Vrátime sa do Európy, konkrétne do Dánska, odkiaľ pochádza udržateľná módna značka ORGANIC BASICS. Tá sa od roku 2015 zameriava na minimalistické, kvalitné, ekologicky zodpovedné oblečenie pre každodenné nosenie, vrátane športových kúskov, medzi ktoré patria dokonca aj plavky.
Čo je pre ORGANIC BASICS charakteristické?
Udržateľné materiály – Značka používa certifikované organické bavlny, recyklovaný nylon, tencel a ďalšie obnoviteľné alebo biologicky rozložiteľné textílie.
Impact Index – Každý produkt má uvedený svoj environmentálny dopad, vrátane emisií oxidu uhličitého a spotreby vody, čo umožňuje zákazníkom robiť informované rozhodnutia.
Inovatívne Technológie – Kolekcia SilverTech využíva recyklovaný strieborný povlak na kontrolu zápachu a reguláciu teploty, čím sa znižuje potreba častého prania.
Povedali sme si príbehy štyroch udržateľných značiek, no aby ste mali z čoho vyberať, pripájam mená aj ďalších slow fashion módnych značiek, ktoré rozhodne stoja za preskúmanie. Niektoré pochádzajú dokonca aj zo Slovenska.
Oblečenie: COLORFUL STANDARD, CORD DECKER, SO FAR, PLOVE STUDIO, ELLS WARDROBE, VANAMI DESIGN, JUBILEE APPAREL, DIA DIA, NU-IN, VEDU CLOTHING, AYM, BIELA, HUMAN ODDITY
Šport: ABRAKA, NORBA, PATAGONIA, CIRCLLE, RÖHNISCH
Prejdime na pánsku kategóriu, v ktorej si predstavíme rovnaké atribúty, udržateľné módne značky vyrábajúce voľnočasové oblečenie, športové oblečenie, ale niektoré aj obuv. Hneď na začiatok spomenieme dve rovnaké značky ako u žien, teda ORGANIC BASICS a EVERLANE. Ak ste si o týchto módnych značkách čítali už v úvode blogu, tak vám odporúčam ich preskočiť a pokračovať treťou v poradí, a to značkou DEDICATED.

Zdroj Foto: https://www.everlane.com
PRVOU ZNAČKOU JE EVERLANE! €
Jedná sa o americkú módnu značku, ktorá kladie dôraz na etiku, transparentnosť a udržateľnosť počas celej výroby až po distribúciu ku koncovému zákazníkovi. EVERLANE vyrába prevažne dámske aj pánske oblečenie, no medzi produkty zaradili aj obuv. Značkou EVERLANE sme sa inšpirovali aj my, a to transparentnosťou, kde sme sa rozhodli odhaliť výrobné náklady na bio bavlnené oblečenie, ktoré nájdete na našej stránke www.nuve.sk v časti OBCHOD.
Čo je pre EVERLANE charakteristické?
Minimalistický štýl – Dizajny sú jednoduché, nadčasové a dobre kombinovateľné, ideálne na vytvorenie kapsuľového šatníka.
Kvalita nad kvantitu – Preferujú prírodné a recyklované materiály najvyššej kvality.
Radikálna transparentnosť – Odhaľujú skutočné náklady na výrobu každého kusu oblečenia, zverejňujú marže, ktoré si účtujú a informujú o konkrétnych továrňach, kde sa oblečenie vyrába.

Zdroj Foto: https://organicbasics.com
DRUHOU PÁNSKOU ZNAČKOU JE ORGANIC BASICS! €
Vitajte v Dánsku, konkrétne v Kodani, odkiaľ pochádza udržateľná módna značka ORGANIC BASICS. Tá sa od roku 2015 zameriava na minimalistické, kvalitné, ekologicky zodpovedné oblečenie pre každodenné nosenie, vrátane športových kúskov, medzi ktoré patria dokonca aj plavky.
Čo je pre ORGANIC BASICS charakteristické?
Udržateľné materiály – Značka používa certifikované organické bavlny, recyklovaný nylon, tencel a ďalšie obnoviteľné alebo biologicky rozložiteľné textílie.
Impact Index – Každý produkt má uvedený svoj environmentálny dopad, vrátane emisií oxidu uhličitého a spotreby vody, čo umožňuje zákazníkom robiť informované rozhodnutia.
Inovatívne Technológie – Kolekcia SilverTech využíva recyklovaný strieborný povlak na kontrolu zápachu a reguláciu teploty, čím sa znižuje potreba častého prania.

Zdroj Foto: https://www.dedicatedbrand.com
TREŤOU MÓDNOU ZNAČKOU, MIESTAMI EXTRAVAGANTNOU, JE DEDICATED! €
Udržateľná módna značka pochádzajúca zo Švédska založená v roku 2006. Je známa svojim ekologickým prístupom, čestnou výrobou a originálnym dizajnom, ktorý často spolupracuje s umelcami, ilustrátormi a fotografmi z celého sveta. Sídli v Štokholme a jej motto je: „Sustainable fashion can be fun, colorful, and creative.“
Čo je pre DEDICATED charakteristické?
Materiály – Značka používa výlučne organickú bavlnu s certifkátom GOTS, recyklovaný polyester, tencel a ďalšie ekologické textílie.
Dizajn – Značka je známa svojim pestrofarebnými a hravými motívmi. Spolupracuje s umelcami z celého sveta, čím vytvára originálne a limitované kolekcie.
Transparentnosť – DEDICATED na svojom webe zverejňuje informácie o dodávateľskom reťazci. Tiež sa snaží kompenzovať uhlíkovú stopu a neustále znižovať vplyv na klímu.

Zdroj Foto: https://humanoddity.cz
ŠTVRTOU ZNAČKOU, TEDA NEZNAČKOU, AKO SA SAMI VOLAJÚ, JE HUMANODDITY! €
Česká značka HUMANODDITY, ktorá sa rada prezýva aj ako projekt, bola založená v roku 2019. Vyznačuje sa kritickým prístupom k módnemu priemyslu a jeho dopadom na spoločnosť a planétu. Neoznačujú sa za tradičnú módnu značku, ale za iniciatívu, ktorá sa snaží systematicky spochybňovať nerovnosti, elitárstvo, rasizmus, vykorisťovanie a ekologickú devastáciu spojenú s módou.
Čo je pre HUMANODDITY charakteristické?
Filozofia a prístup – Značka sa vyhraňuje voči manipulatívnym marketingovým stratégiám, nadprodukcii a neustále sa meniacim trendom. Snažia sa poskytovať čo najviac informácií, aby zákazníci mohli robiť informované rozhodnutia o nákupe.
Výroba a materiály – Produkty sú vyrábane v Českej republike z certifikovaných materiálov ako GOTS a deadstock textílie, čím sa snažia minimalizovať ekologický dopad.
Sebareflexia a výzvy – Značka HUMANODDITY priznáva, že nie je 100% udržateľnou módnou značkou, zároveň sa však snaží neustále zlepšovať v strihoch, materiáloch a možnostiach výroby, aby minimalizovala svoj ekologický dopad.

Zdroj Foto: https://www.patagonia.com
POSLEDNOU MÓDNOU ZNAČKOU, KTORÁ SA ŠPECIALIZUJE NA ŠPORT A OUTDOOR JE PATAGONIA! €€
Myslím, že PATAGONIU netreba bližšie predstavovať. Jedná sa o americkú športovú a outdoorovú značku založenú ešte v roku 1973 horolezcom Yvnom Chouinardom. PATAGONIA sa stala jednou z najrešpektovanejších módnych značiek v oblasti udržateľnej módy.
Čo je pre PATAGONIU charakteristické?
Produkty – Značka sa špecializuje na funkčné oblečenie a vybavenie pre šport a oudoor, pričom používa recyklované materiály (napr. recyklovaný polyester z PET fliaš), organickú bavlnu a netoxické farbivá.
Udržateľnosť a etika – Venujú 1% z tržieb environmentálnym organizáciám. Podporujú kampaň „Buy Less, Demand More“ – ktorá nabáda ľudí kupovať menej, ale kvalitnejšie.
Aktivizmus a hodnoty – PATAGONIA sa aktívne zapája do klimatických a ekologických kampaní – od ochrany prírody, až po boj proti greenwashingu. Právne sa vymedzila ako „Benefit Corporation“ – čiže zo zákona musí dbať na spoločenský a environmentálny dopad svojho podnikania.
Ak vám výber mojich udržateľných značiek nestačil, tak pripájam aj ďalšie zaujímavé značky, ktoré stojí za to preskúmať. Nájdete tu aj také, ktoré môžeme kľudne označiť aj ako luxusné. 😉
Voľnočasové oblečenie: CORD DECKER, ECOALF, MUD JEANS, ELKA LOUNGE, NUDIE JEANS, KATHARINE HAMNETT, NOAH, NU-IN, DIA DIA, SAVE THE DUCK
Športové oblečenie: PATAGONIA, ORGANIC BASICS, ECOALF, ALLBIRDS, EVERLANE
Luxusné oblečenie: VIVIENNE WESTWOOD, REABURN, SATTO, BOTTER, NANUSHKA, FILLIPA K, ALEX MONHART